Leegstand en verkavelingen in Riemst.

Op 19 februari 2018

De laatste jaren zien we meer en meer verkavelingen verschijnen in onze gemeente, zodat jongeren in eigen gemeente zouden kunnen blijven wonen. Indien dit financieel haalbaar zou zijn natuurlijk. Misschien kunnen bestaande huizen een oplossing bieden? Als je een bestaande woning koopt of huurt, kan je er in vele gevallen sneller naartoe verhuizen en de kosten voor verbouwingen spreiden over meerdere jaren. Om meer bestaande huizen op de markt te brengen voor verkoop of verhuur dienen we de reeds bestaande leegstand aan te pakken. In elke deelgemeente staan er meerdere huizen leeg, vaak gaat dit hand in hand met de verloedering van het straatbeeld.

N-VA Riemst stelt voor de eigenaars van leegstaande woningen te sensibiliseren hun eigendommen te onderhouden of beschikbaar te stellen voor huurders of kopers. Jaren van leegstand doet de waarde van het pand verminderen en na verloop van tijd moet er leegstandtaks betaald worden. Laat ons eerst de mensen motiveren deze bestaande woningen te kopen of te huren en niet steeds vele mooie stukken groen op te offeren voor verkavelingen. Hierdoor zal automatisch de leegstand verminderen, wat beter is voor een fraai straatbeeld en ook voor de eigenaars.