Opruimen bladerafval

Op 30 oktober 2012

Landschap en natuur behoren tot de belangrijkste aandachtspunten van het beleid. Iedereen wandelt graag in het bos, het park of langs de velden om te genieten van het groen. Zorg dragen voor milieu en natuur beschouwen we als een gedeelde opdracht. Zowel overheid als burgers hebben de plicht om duurzaam om te springen met onze omgeving.

Helpen waar het kan en moet

Nu het volop herfst is, komen de vragen om bladerafval op te ruimen weer met regelmaat binnen. In onze gemeente kennen we een aantal straten waar de hinder door afgevallen bladeren meestal vrij groot is. Het gemeentebestuur komt sowieso tijdig in actie na de vraag om hinderlijk bladafval op openbaar Riemster grondgebied te verwijderen.

Werkwijze

De ervaringen van de jongste jaren hebben ons geleerd dat het opruimen van bladerafval het meest efficiënt gebeurt door middel van een zuigsysteem. Het principe is eigenlijk hetzelfde als bij het maaien van een berm. Een tractor met maaiarm, waarop de zuigmond is gemonteerd, rijdt langs de straten en zuigt de bladeren op. Net zoals met gras worden de bladeren in een aanhanger opgevangen.

Praktisch

Om zoveel mogelijk bladafval te kunnen verwijderen, sturen we ongeveer een week vooraf een brief naar de bewoners van de betrokken straten. Zo kan iedereen ervoor zorgen dat er geen wagens geparkeerd staan op het moment van de werken. De gemeentelijke Technische Dienst zal minstens eenmaal een opruimronde uitvoeren. Waar nodig komen we in de periode van het letterlijke vallen van de bladeren zelfs een tweede maal langs.