Onderhoud gemeentewegen: doen we best samen!

Op 5 september 2011

Onze nieuwe borstelwagen, die we in juni voor het eerst in gebruik namen, zorgt ervoor dat deze altijd weerkerende klus snel en efficiënt wordt uitgevoerd. Maar ook jij kunt - gewoon door een goede ingesteldheid - een bijdrage leveren, maar daarover straks meer.

Onze nieuwe borstelwagen, een uiterst handig en veelzijdig voertuig

De veegwagen is uitgerust met 2 stalen borstels die het straatvuil naar een zuigmond borstelen waar het opgezogen wordt en in de vergaarbak verdwijnt. Deze bak heeft een inhoud van maar liefst 4.000 liter. Een waterreservoir van 1.000 liter voedt het vernevelingsysteem dat het stof bij het borstelen tot een minimum moet beperken. Dit reservoir dient tegelijk voor de ingebouwde hogedrukreiniger. Hiermee kunnen we gemakkelijk modder en ander vuil van het wegdek spuiten en het straatmeubilair onderhouden. Bijkomend voordeel: met deze uitrusting kunnen we water geven aan nieuwe aanplantingen. Omdat het gebruik van chemische onkruidbestrijdingsmiddelen drastisch teruggedrongen is, zijn we aangewezen op andere technieken om het ongewenste groen te verwijderen. Eén van die middelen is borstelen. De nieuwe veegwagen is daarom ook voorzien van een onkruidborstel die boordstenen, weggoten en voetpaden onkruidvrij kan houden. Ook aan veiligheid werd gedacht. De wagen is uitgerust met camera's waardoor de chauffeur de borstels kan controleren en het verkeer achter hem in de gaten kan houden.

Alle hulp is welkom!

De subsidiëring van de veegwagen - een kleine 70.000euro (de overige 100.000 euro betaalt het gemeentebestuur) - kadert in een campagne van de Openbare Vlaamse Afvalstoffen-Maatschappij (OVAM) om de strijd tegen het zwerfvuil op te voeren. Jaarlijks wordt binnen de dorpskernen 2-maal geborsteld (meestal voor de kermissen) en buiten de dorpskernen 1-maal. Wist je trouwens dat de Technische Dienst in zijn geheel jaarlijks meer dan 250 m³ zwerfvuil verzamelt? ... Niet voor niets heeft OVAM ons 'opgelegd' om op de nieuwe veegwagen de slagzin: 'Zwerfvuil in de vuilnisbak en nergens anders' aan te brengen. Zwerfvuil is klein afval dat we vaak nonchalant op straat gooien. Voorbeelden genoeg: sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, plastic flesjes, tickets, papieren zakjes, ... Hoewel het op zich meestal om kleine hoeveelheden gaat, zorgen die veel te vele kleintjes er wel voor dat onze straten vuil ogen. De ingesteldheid van de burger om de straten proper te houden, lijkt ons de enige echte manier om geen zwerfvuil te veroorzaken. De nieuwe borstelwagen is daarbij niet meer dan een hulpmiddel. De Technische Dienst rekent alvast op je medewerking. Meer informatie over dit onderwerp vind je op www.indevuilbak.be.