N-VA wil het Zilverfonds afschaffen

Op 24 november 2014

N-VA-Kamerlid Veerle Wouters heeft een wetsvoorstel ingediend om het Zilverfonds af te schaffen. “Het is een lege doos die de Belgische staat enkel geld kost. Het afschaffen levert ons een structurele besparing van 120.000 euro op.” Minister van Financiën Van Overtveldt gaat het voorstel nu bestuderen.

Johan Vande Lanotte (sp.a) richtte het Zilverfonds in 2001 op om de kosten van de vergrijzing op te vangen. Begrotingsoverschotten, budgettaire meevallers en eenmalige inkomsten, men zou het allemaal gebruiken om pensioenreserves aan te leggen. Dat gebeurde echter nooit. “Het Zilverfonds is echter één grote begrotingstruc”, zegt Veerle Wouters. “De overheid kocht zelf staatsschulden op en zette die opzij in het Zilverfonds. Als men dus geld uit het fonds wilt halen om de pensioenen te betalen, dan stijgt onze staatsschuld meteen. De overheid schreef met andere woorden een cheque aan zichzelf uit."

Het Zilverfonds is verworden tot een structuur dat buiten het uitbrengen van een jaarverslag geen enkele nuttige bezigheid, laat staan maatschappelijke meerwaarde heeft. “Door het Zilverfonds te laten uitdoven realiseren we een structurele besparing van 120.000 euro", zegt Wouters. Geld dat nu gaat naar o.a. kantoorbenodigdheden, het jaarverslag, een bedrijfsrevisor en zitpenningen voor de raad van bestuur. "Dit lijkt misschien niet veel, maar vele kleintjes maken een groot", aldus Wouters.