Jan Peumans stelt schaduwcollege voor

Op 7 maart 2013

RIEMST Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober van vorig jaar behaalde burgemeester Mark Vos met zijn CD&V nipt de absolute meerderheid. Na een vrij lange bezinningsperiode besloot hij die bij de samenstelling van het schepencollege ook te gebruiken. De N-VA werd niet meer mee aan boord genomen. Daar waren ze over die handelwijze niet te spreken.

'Ik kan er nog mee leven dat ze ons buiten de meerderheid hielden, maar ik vind het weinig hoffelijk dat men ons niet eens op de hoogte bracht', zegt Peumans. Vermoed wordt dat Vos solo ging om iedereen in zijn partij tevreden te houden en meer mandaten aan eigen mensen te kunnen toekennen. Hoe dan ook, de N-VA is niet van plan het de huidige meerderheid gemakkelijk te maken.

'We kunnen iedere gemeenteraad door obstructiewerk tot vijf uur 's morgens laten duren, maar dat is niet de bedoeling', zegt Peumans. 'We willen constructief oppositie voeren. Daarom zullen onze zeven raadsleden niet allemaal alle bevoegdheden van één bepaald lid van het schepencollege kritisch bekijken. Ik zal bijvoorbeeld niet het volledige beleid van Mark Vos onder het vergrootglas leggen. We zullen het beleid schaduwen vanuit de specifieke capaciteiten en interesses van onze mandatarissen.'

Intercommunales

Dat zijn behalve Peumans zelf gewezen schepen Gerard Stratermans, Veerle Wouters, Anita Beusen, Ronnie Oosterbosch, Jo Ruyters en Dirk Jacobs. Peumans kondigt stevig weerwerk aan, onder meer wat de intercommunales betreft. 'Ik stel ze niet ter discussie, maar de gemeenten zouden er veel meer aandacht aan moeten besteden. Limburg.net bijvoorbeeld kost ons ontzettend veel geld en zal nog veel meer geld kosten. Daar werd nog nooit een vraag over gesteld.'

N-VA Riemst belooft ook het bouwbeleid met argusogen te bekijken. 'We moeten veel meer aandacht hebben voor de open ruimte, ook binnen de dorpskernen', benadrukt Peumans. 'Daarom pleiten we voor een stevige aanpak van de leegstand. Bij CD&V was men daar nooit voor te vinden. Altijd maar bouwen, bouwen, bouwen. Daarmee creëer je geen aantrekkelijke woonomgeving.'