Graanproducent krijgt gegarandeerde verkoopprijs

Op 9 december 2011

Concreet betekent dit dat de afzet van het graan, van bij de lokale productie tot bij de bakkers, wordt gegarandeerd tegen een vaste tarweprijs. Na het 'b.akkerbrood' wil het bestuur een stap verder gaan. Het brood komt van lokaal geteelde tarwe, die ook in de regio gemalen wordt en door de plaatselijke bakkers wordt gebakken en verkocht. Het wil de lokale economie, aan de hand van korte ketenproducten, gaan stimuleren. Het nieuwe label moet garanderen dat een bepaald percentage van de landbouwoppervlakte ingericht wordt met natuurmaatregelen. 'De productiewijze moet op een duurzame, natuur- en milieuvriendelijke manier gebeuren. Ook het sociale en economische aspect wordt bekeken', weet schepen van Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling, Jan Peumans (N-VA). 'Dit gaat dan volgens bepaalde criteria die door de partners, zoals landbouwers en bakkers, onderschreven worden. Vervolgens worden ze in een charter vastgelegd.'

Het 'b.akkerbrood' wordt gebakken met graan uit eigen omgeving, maar tien procent van de oogst blijft staan voor de akkervogels in de winter.