Gemeente Riemst hijst de regenboogvlag

Op 14 mei 2013

17 mei is de Internationale Dag tegen Homofobie. N-VA-Gemeenteraadslid Anita Beusen vindt dat ook Riemst beter kan op het vlak van een holebi-vriendelijk beleid. Op haar voorstel heeft de gemeenteraad een aantal holebi-vriendelijke maatregelen goedgekeurd. Enkel Open Vld onthield zich bij de stemming.

Voor de N-VA is het al lang duidelijk dat holebi’s en transgenders dezelfde maatschappelijke rechten hebben als hetero’s. Toch blijven nogal wat holebi’s het slachtoffer van uitsluiting en discriminatie. Voor elke nieuwe generatie holebi’s is het steeds weer zoeken naar het aanvaarden van zichzelf en naar het vinden van een plaats in de maatschappij.

"Het is de taak van de overheid om een positief klimaat te creëren, zodat holebi’s en transgenders zonder aarzeling aan het publieke leven kunnen deelnemen”, zegt Anita Beusen. "Ook Riemst kan daaraan zijn steentje bijdragen.”

Op voorstel van Anita Beusen neemt de gemeente Riemst nu zes maatregelen:

1. Het gratis telefoonnummer 0800 99 533 van de holebifoon wordt opgenomen in het gemeentelijk informatieblad en op de website.
  2. Ook de contactgegevens van het discriminatiemeldpunt van Genk worden op die manier kenbaar gemaakt.
  3. De website van de gemeente zal ook aandacht besteden aan het holebihuwelijk, adoptierechten voor holebi’s, etc.
  4. Informatieve publicaties zoals ZiZo worden in het aanbod van de bibliotheek opgenomen.
  5. Het gemeentebestuur zal lokale initiatieven gericht op holebi’s de nodige ondersteuning geven.
  6. Op 17 mei, de Internationale Dag tegen de Homo- en Transfobie, hijst de gemeente de regenboogvlag aan de openbare gebouwen.