Bloesemlint moet Euregio promoten

Op 23 januari 2013

De zogenaamde Vriendenboomgaard werd niet toevallig aangeplant bij Hoeve Caestert. Het nabijgelegen Plateau van Caestert is namelijk een beschermd natuurgebied met hellingbossen, kalkgraslanden en mergelgroeven. Jan Peumans (N-VA), voorzitter van het Vlaams Parlement, had destijds een belangrijk aandeel in de bescherming van het landschap. Hij was een van de opgemerkte aanwezigen bij de aanplanting, samen met de nieuwe gedeputeerde van Leefmilieu, Ludwig Vandenhove (SP.A) en de Riemstse burgemeester Mark Vos (CD&V).

'De boomgaard is het Vlaamse begin van het symbolische bloesemlint dat de komende jaren door de Euregio wordt getrokken', zegt projectcoördinator Kristof Odeur.

'In Zuid-Limburg worden heel wat boomgaarden in dorpskernen aangeplant en hersteld. Ze zullen een lint van bloesems vormen doorheen het landschap. Het project verloopt in fases. Over enkele maanden wordt een boomgaard geplant in Elst, waar zich het hoogste punt van de gemeente Riemst bevindt. Later gebeurt dat ook in de nabijheid van de Roosburg in Zichen.'

Een van de sponsors van de 25 hoogstammige fruitbomen is het cementbedrijf CBR. 'Omdat het project past bij het duurzame ontwikkelingsbeleid van ons bedrijf en bij onze wens om onze groeves uit te baten met respect voor biodiversiteit', zegt Benoît Gastout, directeur van de CBR-vestiging in Lixhe. Het cementbedrijf kocht destijds terreinen op het Plateau van Caestert om een reserve aan afzetting van turfkrijt op te bouwen. Omwille van de rijkdom aan fauna en flora werd de site echter beschermd als Natura 2000. In 2003 stond CBR honderd hectaren af aan het Waalse Ministerie van Landbouw en Plattelandsleven, Natuurpunt Vlaanderen en Natuurmonumenten Nederland.