U bent hier
"Riemst komt te weinig in beeld voor 62.500 euro"
De Riemstse oppositiepartijen N-VA en sp.a-Groen vinden dat de gemeente te veel geld betaalde voor de vtm-serie Zuidflank. Daarin komt het Wijnkasteel van Genoelselderen uitgebreid in beeld. De gemeente zelf volgens hen te weinig. "In deze tijden van besparingen doe je beter geen uitgave van deze orde", zegt Jan Peumans (N-VA). Burgemeester Vos vindt de 62.500 euro wel goed besteed.
De dertiendelige fictiereeks, waarvan veel scèneszich afspelen in en rond het Wijnkasteel in Genoelselderen, krijgt veel positieve reacties. Toch vinden oppositieleden Jan Peumans (N-VA) en Ivo Thys (sp.a-Groen) de gemeentelijke investering weggegooid geld. Voor de bookingstool op de website van Zuidflank betaalde Riemst 12.500 euro, voor het programma 50.000 euro. "Riemst komt nauwelijks in beeld", zegt Thys. "Het Wijnkasteel is bekend genoeg en heeft weinig promotie nodig."Volgens Peumans had Riemst ook zonder te betalen voldoende respons gekregen. "Door de mooie beelden en gratis persaandacht vinden toeristen automatisch de weg naar Riemst. Mochten er meer financiële middelen zijn geweest, dan had ik geen bezwaar gehad. Maar wie wil besparen, moet geen uitgave van deze orde doen. Die mening had ik trouwens ook al toen ik nog in de meerderheid zat.
Na Tongeren en Sint-Truiden heeft Riemst al de meeste overnachtingen in Zuid-Limburg. Knap voor een plattelandsgemeente, die in Vlaanderen bekender is dan velen denken."ReclametijdNiet elke oppositiepartij denkt er hetzelfde over. "Riemst komt volgens mij wel in beeld als een aantrekkelijke gemeente", reageert Steven Coenegrachts (Open Vld). "Het Katarakt-effect zullen we nooit evenaren, maar een kleine versie ervan zou ook mooi zijn. Het wordt vooral belangrijk om de toeristische trekpleisters aan elkaar te linkenen bezoekers van het Wijnkasteel naar andere plekken, zoals de mergelgrotten en de Waterburcht te gidsen."
Burgemeester Mark Vos (CD&V) kan zich vinden in de woorden van Coenegrachts. "We willen een concept uitstippelen waarvan de hele gemeente beter wordt. Die 62.500 euro is geen bijkomende uitgave, want we compenseerden door minder geld te besteden aan Toerisme Limburg. Als we die reclametijd apart moesten kopen, waren we een tienvoud kwijtgeweest. We gaan wandelingen, scootertochten en allerlei arrangementen over Zuidflank organiseren. We verwachten dat het aantal toeristen zal toenemen."