"Ontwrichte zone" Limburg krijgt loonlastenverlaging

Op 6 februari 2015

De regering dient vandaag (6 februari) een wetsontwerp in dat Limburg als "ontwrichte zone" een loonlastenverlaging toekent. Dat antwoordde de minister van Financiën in de Kamer op een mondelinge vraag van N-VA-Kamerlid Veerle Wouters. Bedrijven gevestigd in deze zone krijgen voor nieuwe aanwervingen 25% korting op de bedrijfsvoorheffing gedurende twee jaar. “Een aanzienlijke verlaging van de loonkosten waarmee we maximaal inzetten op jobcreatie in Limburg”, aldus Wouters.

Ford Genk sloot definitief haar deuren op 18 december 2014 en Vlaanderen kreeg er zo’n 4.000 werkzoekenden bij. “Limburg was niet voorbereid op zo’n drama”, zegt Veerle Wouters. “Het effect ervan op onze economie kunnen we alleen maar onderschatten.” De Vlaamse regering had in het najaar van 2014 reeds heel wat Limburgse gemeenten opgenomen in de regionale steunkaart Vlaanderen om investeringen aan te moedigen. Daarnaast vroeg zij aan de federale regering het gebied in een straal van 40 km rondom Ford Genk te erkennen als “ontwrichte” zone.

Gisteren in de Kamer antwoordde de minister van Financiën Johan Van Overtveldt op vraag van Veerle Wouters dat de federale regering het benodigde wetsontwerp klaar heeft en dat de ministerraad de samenwerkingsovereenkomst met de gewesten reeds heeft goedgekeurd. De originele wet moest aangepast worden om ze in overeenstemming te brengen met de Europese regels. Dat is nu gebeurd. “In Limburg zijn we verheugd met dit nieuws”, zegt Wouters. “Bedrijven in Limburg krijgen hierdoor gedurende twee jaar 25% korting op de bedrijfsvoorheffing wanneer zij nieuwe mensen aannemen. Zij worden dus gestimuleerd om jobs te creëren.”

De regering heeft het wetsontwerp vandaag neergelegd in de Kamer. Wouters hoopt op een spoedige behandeling ervan zodat het snel uitgevoerd kan worden. “We geven werkgevers de kans om jobs aan te bieden en we geven toekomstige werknemers een hoopvol perspectief. We mogen hen niet onnodig laten wachten”, besluit het Kamerlid.