"Het begrotingstekort is in minder dan een jaar verdubbeld"

Op 21 oktober 2013

Peumans kan zich niet vinden in de huidige financiële toestand. Hij was als schepen zelf dertig jaar verantwoordelijk voor de financiën. "Het huidige bestuur beloofde deze legislatuur 2,6 miljoen euro tebesparen. Toen in december de begroting voor het eerst op de agenda stond, stemden wij tegen. Het tekort bedroeg toen 500.000 euro. In mei werd dat 700.000 euro, deze maand 1.159.000 euro. Dat is meer dan een verdubbeling en vanzelfsprekend geen goede evolutie. Het is wel mogelijk om 2,6 miljoen euro te besparen tegen 2019, maar dan niet op deze manier."

"Een structureel beleid is er niet", meent Peumans. "Er moet meer geknipt worden, maar dat gebeurt niet. Het is duidelijk dat 2013 een verloren jaar is. Ik plaats er vraagtekens bij of het doel van 2,6 miljoen euro gehaald kan worden. Uiteindelijk wordt het overschot zo klein dat je jezelf opnieuw tegenkomt tijdens de volgende legislatuur."

Burgemeester Vos kan zich niet vinden in de opmerkingen van Peumans. "Het begrotingstekort is inderdaad 1.159.000 euro, maar het is volledig fout om ons daarop af te rekenen. Wij moeten beoordeeld worden op het resultaat, niet op het huidige tekort."