Subsidie tegen leegstand

Op 6 juni 2018

Op de gemeenteraad van 14 mei 2018 stond er een nieuw subsidiereglement voor de aankoop van een oudere en leegstaande woning voor jonge Riemstenaren op de agenda. Voor jonge inwoners van onze gemeente is het niet evident om naast de aankoopprijs van de woning, ook nog genoeg financiële middelen voorhanden te hebben om enkele noodzakelijke aanpassingen te doen.

Onze fractie stelde voor om de premie van 2500 euro te verdubbelen. In het reglement staat dat de woning ouder moet zijn dan 40 jaar. Bij woningen van deze leeftijd valt er weinig te beginnen met slechts 2500 euro, een verhoging naar 5000 euro geeft alvast meer mogelijkheden.

Helaas stemde de volledige CD&V-meerderheid tegen ons voorstel.

Naast dit voorstel hadden wij ook enkele bedenkingen bij de criteria. Een verhoging van de grens van 35 jaar zou resulteren in een groter doelpubliek dat onze oude en leegstaande woningen nieuw leven inblaast. Als we daarnaast ook nog het criterium aanpassen (of volledig weglaten) dat een jongere minstens 10 jaar in Riemst gewoond moet hebben, dan kan de gemeente nog meer mensen lokken met deze premie.

Als laatste is het maximumbedrag van 200.000 euro te laag. Oudere woningen zijn meestal ruimer en liggen op een groter perceel. Dit legt de aankoopprijs een stuk hoger waardoor de koper niet meer in aanmerking komt voor de financiële steun.

Wij zullen de resultaten van dit reglement regelmatig opvolgen en eventuele voorstellen doen om het beter af te stemmen op de markt. Op deze manier vergroten we het bereik en zorgen we voor een opwaardering van oudere woningen en een afname van de leegstand in onze gemeente.