“Eén partij die alles beslist? Dat is niet gezond”

Op 24 september 2018

In Riemst is de absolute meerderheid van burgemeester Mark Vos (CD&V) breken de inzet van de verkiezingen voor N-VA. Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (67) duwt de lijst en geeft de fakkel door aan de tandem Dirk Jacobs en Anita Beusen. “Een beleid waarin één partij alle beslissingen neemt, is niet gezond en onvoldoende democratisch”, stelt Jacobs.

Met 13 speerpunten trekt N-VA Riemstnaar de kiezer. Twee daarvan gaan over de manier waarop Riemst vandaag wordt bestuurd. Veertien van de 25 zetels zijn in handen van CD&V. N-VA heeft er zeven. “Eén partij neemt alle beslissingen”, stelt lijsttrekker Dirk Jacobs (N-VA). “De oppositiepartijen hebben weinig of geen inspraak, zelden wordt een van de ingediende voorstellen aanvaard door deze meerderheid.”

Met wijkbudgetten waarbij inwoners architect worden van hun eigen buurt, wil N-VA de leefbaarheid in de dorpskernen versterken. De partij wil ook de behoefte aan een centraal gelegen jeugdhuis onderzoeken. Daarnaast is veiligheid een prioriteit. “In 2017 zijn in Riemst 60 woninginbraken geregistreerd, naast een versterkte politiedienst willen we het gebruik van buurtinformatienetwerken aanmoedigen. Ook de reukhinder van enkele landbouwbedrijven willen we terugdringen”, besluit Jacobs. (eva)