N-VA bezorgd over uitbreiding cementgroeve Eben-Emael

Op 5 december 2018

De N-VA-gemeenteraadsfractie zal op de gemeenteraad van 10 december een punt aan de agenda toevoegen over de uitbreiding van de Cementgroeve in Eben-Emael. “Wij stellen ons vragen bij de verdere uitbreiding van de groeve langs Zussen”, zegt gemeenteraadslid Jan Peumans.

Het openbaar onderzoek ten behoeve van de voortzetting van de vergunde exploitatie van groeve Romont in Eben-Emael loopt van 17 november tot 17 december. Het gaat over de onteigening van de resterende 23,6 ha grond die een onderdeel vormt van fase 2 in de verdere ontginning van het gebied. De vergunning hiervoor is afgeleverd op 25 juni 2004 en ging over een totaal gebied van 44 ha.

De verschillende verzakkingen in en rond Zussen van afgelopen jaren bewijzen dat er toch bedachtzaam moet omgegaan worden met het verder ontginnen langs de gemeentegrenzen. De N-VA-fractie stelt voor dat de gemeente het initiatief neemt om het cementbedrijf CBR te laten onderzoeken welke invloed de verdere ontginning zal hebben op de stabiliteit van de ondergrond in Riemst. Bijkomend kan dit onderzoek ook de gevolgen toetsen van andere factoren die met de ontginning gepaard gaan, zoals geurhinder en geluidsoverlast.

Uit een presentatie van de CBR blijkt dat er nog verdere uitbreiding mogelijk is richting de dorpen Zichen en Zussen aan de westelijke kant van de groeve en tot aan het kanaal in Kanne langs het noorden. Dit maakt dat er van de uiteindelijke totale oppervlakte van de ontginning (550 ha) zo’n 220 ha in het Vlaamse Gewest zal liggen. “Wij zullen het dossier blijven opvolgen aangezien het over een planning op lange termijn gaat. Het staat wel vast dat we een uitbreiding op Limburgs grondgebied niet zullen toestaan”, aldus Jan Peumans.

Lees hier ons toegevoegd punt op de gemeente raad ⬇️

Extra agendapunt gemeenteraad 10/12/2018

Uitbreiding Cementgroeve Eben-Emael

Er loopt een openbaar onderzoek met betrekking tot de onteigening van percelen gelegen op Waals grondgebied, net langs Zussen, met het oog op de uitbreiding van de groeve Romont (CBR).

Dit openbaar onderzoek gaat over de 2efase van ontginning waarbij 23,6 ha van de 44 ha het onderwerp zijn van het verzoek tot onteigening. In een 3efase dat men wenst te ontginnen vanaf 2025 is het de bedoeling dat er een uitbreiding komt richting Kanne. Volgens cijfers van CBR zou van de totale oppervlakte (550ha) van de ontginning, er 220ha in het Vlaamse Gewest liggen.

Op 12 april 2013 stuurde de gemeente een persbericht uit met de mededeling dat ze geen principiële goedkeuring geeft om het gebied van mergel ontginning uit te breiden. De burgemeester verwoordde het als volgt: “Afgraving zou een permanente beschadiging zijn van ons waardevolle landschap en mergelplateau en we zijn altijd tegen de afgraving van het mergelplateau geweest. Meer nog, we willen de mergelgroeven laten beschermen omwille van hun uniek karakter, dit staat haaks op een ontginning”

Volgens schepen Eycken “wegen de economische opbrengsten van de gevraagde ontginning hier niet tegen op”. De ontginning van de groeve dicht bij de woonkern van Zichen-Zussen-Bolder zouden voor veel hinder en overlast zorgen.

We stellen vast dat de gemeente amper communiceert over het openbaar onderzoek dat loopt van 17 november 2018 tot 17 december 2018. Tussen de bekendmakingen en openbare onderzoeken op de website staat deze bijvoorbeeld niet vermeld.

Daarom heeft de N-VA fractie volgend voorstel :

- De gemeente is transparant naar haar inwoners toe en maakt het openbaar onderzoek kenbaar via al haar kanalen.
- De gemeente vraagt aan CBR om te onderzoeken welke invloed de uitbreidingen hebben op de stabiliteit van de ondergrond in Riemst. Daarnaast onderzoekt ze de kans op geurhinder en geluidsoverlast voor de omwonenden.

Wij vragen de gemeenteraad akkoord te gaan met dit voorstel.